Afvallen na de zwangerschap: een update

Eind september, begin oktober schreef ik enthousiast dat mijn zwangerschapskilo’s er in razend tempo vanaf waren gevlogen door intensief te sporten en bewuster te eten. We zijn nu bijna twee maanden verder en het leek me wel leuk om even een update te geven van hoe het nu gaat met mijn ‘dieet’.

Nou, om te beginnen: het gaat hartstikke goed! Ik ben mijn zwangerschapskilo’s niet kwijtgeraakt door ineens te gaan lijnen en mezelf dingen te ontzeggen, maar door bewust te zijn van wat ik binnenkrijg en wat voor voedingsstoffen in welke producten zitten. Op deze manier weet ik heel goed wat ik kan eten en wat ik beter kan laten staan. Dit is iets wat ik nog steeds toepas, en dat gaat met het volste gemak. Ook sport ik nog steeds twee tot drie keer in de week. Ik doe aan circuittraining. Dit duurt nog geen half uur per sportsessie, maar daarna ben je gegarandeerd helemaal afgepeigerd en heb je al je spiergroepen getraind. Ik wil niet meer anders.

updateafvallen1

Ik weeg nu 67,7 kilo (bij een lengte van 1,78 meter). Dat is minder dan ik voor mijn zwangerschap woog; toen zat ik altijd iets boven de 68 kg. Stiekem vind ik dit supercool. Ik ben gewoon lichter dan voordat ik zwanger werd! Ik voel me niet per se slanker of beter en ik zie ook niet echt dat er meer kilo’s af zijn. Vooral mijn zwabberbuik zit er nog. Ik had toch wel verwacht dat die wat extra kilootjes met zich mee zou brengen, maar dit valt blijkbaar mee.

Om iets concreter te laten zien met wat voor soort voeding ik kilo’s verlies, heb ik twee dagen op een rijtje gezet wat ik allemaal eet. Komt-ie:

DAG 1

Ontbijt: 200 gram magere kwark met een handje sportmuesli van Body & Fit, gebroken lijnzaad en geschaafde kokos
Tussendoortje: 2 mandarijnen
Lunch: drie Wasa Lichtgewicht-crackers met hüttenkase, kalkoenfilet en tomaat, appelstroop en Slankie-smeerkaas, 2 augurken gerold in een plakje kalkoenfilet
Tussendoortje: handje ongezouten noten
Avondeten: 200 gram broccoli, 125 gram gewokte champignons en een rundervink
Avondsnack: eiwitshake

updateafvallen2

DAG 2

Ontbijt: 50 gram havermout met appel en kaneel
Tussendoortje: 2 kiwi’s
Lunch: 3 Superfoodpannenkoeken van Body & Fit
Tussendoortje: 100 gram wortels en 2 augurken gerold in een plakje kalkoenfilet
Avondeten: 350 gram gewokte spinazie met gegrilde zalmfilet
Avondsnack: eiwitshake

Kort gezegd eet ik nu meer groenten en fruit, laat ik pasta, aardappels en rijst zoveel mogelijk staan, eet ik (bijna) geen toetjes meer, snoep ik veel minder en drink ik nog amper frisdrank. Ongeveer één dag per week lap ik bovenstaande lekker aan m’n laars en neem ik bijvoorbeeld pasta, een halve zak drop of eet ik een patatje. Ik hou nu eenmaal van eten en zal dan ook nooit een echt dieet kunnen volhouden. Mijn manier van eten vind ik geen dieet, maar meer een nieuwe lifestyle ofzo. Kijk maar naar het avondeten: ik eet voornamelijk groenten met vlees/vis en skip de koolhydraten. En ik mis ze totaal niet!

Dan nog over de app, Virtuagym, waar ik over vertelde in mijn vorige post over afvallen. Die gebruik ik een stuk minder. Ik vind het nog steeds leuk om bij te houden wat ik op een dag eet en wat daar dan voor voedingsstoffen in zitten, maar ik weet inmiddels heel goed wat ik op een dag kan nemen en welke hoeveelheden ik dan moet aanhouden. Ik weet bijvoorbeeld dat ik veel eiwitten ‘moet’ binnen krijgen, en dus zorg ik dagelijks voor kwark, kalkoenfilet, eet ik regelmatig een eitje en neem ik eitwitshakes (vooral op dagen dat ik sport).

Ik denk dat ik me goed voel bij ongeveer 65 kilo. Dan ben ik niet te dun en ook zeker niet dik. Minder moet en wil ik niet wegen, dit past niet bij me. Ik val nu tussen de 300 en 600 gram per week af, het schommelt een beetje. Zodra ik de 65 kilo heb bereikt, pas ik via de Virtuagym-app mijn eetschema aan naar ‘gewichtbehoud’, zodat ik precies zie wat ik mag eten om op gewicht te blijven en niet verder af te vallen.

Of ik deze manier van eten vol ga houden? Ik denk het wel, al zal ik vast op den duur meer zondigen dan ik momenteel doe. Het eten van meer groenten en fruit vind ik easy peasy en ook mis ik de koolhydraten niet, toch wel de grootste diktemakers. Mooi meegenomen dat ik die nu veel minder binnen krijg! Het enige waar ik nog aan wil werken, is meer water drinken.

Draag jij nog zwangerschapskilo’s met je mee?

Carlijn Biesemaat Copy & Beauty

Share:

9 Comments

  1. Sanner Marlijn 25/11/2015 / 08:36

    Prima gewicht bij jouw lengte lijkt me. Qua eetpatroon lijkt het wel op hoe ik het tijdens mijn dieetperiode heb gedaan. Nu doe ik het niet zo streng meer hoor, maar ben me wel veel bewuster van wat ik binnenkrijg. Ik wil ook zeker meer water drinken, dat is elk jaar van mij een goed voornemen maar het lukt me nooit.
    Sanner Marlijn recently posted…Dingen die een moeder het eerste jaar googeltMy Profile

  2. saskia 25/11/2015 / 11:56

    Netjes hoor. Zeker na een tweeling. Na Senna was ik zo weer op mijn eigen gewicht (55 kg bij 1.68) Nu na Sophia weeg ik 60 kg, slik. Ik probeer ook veel op mijn eten te leggen maar heb toch het vermoeden dat het gewicht ook door medicijnen komt.
    saskia recently posted…Mijn droom is de wereld rondreizen!My Profile

  3. Jodi - liefthuis 25/11/2015 / 19:06

    Knap hoor. Ik ga nooit op d’r weegschaal maar zie wel dat nog niet alles er af is. Ik word ingelukkig van d’r weegschaal. Als ik weer blij ben met mijn lichaam ( nu is het best ok maar blij is een groot woord) dan vind ik het goed. Alleen soms zo lastig volhouden vooral met de december maand in zicht
    Jodi – liefthuis recently posted…Spruit in ontwikkeling….het tweede trimesterMy Profile

    • Carlijn 25/11/2015 / 19:52

      Ja die decembermaand… Ik weet ook zeker dat ik dan ga aankomen. Kan (en wil!) die pepernoten, marsepein, kerstkransjes en oliebollen niet weerstaan hoor.

  4. Floor 10/12/2015 / 09:51

    Wow wat knap zeker na een tweeling! Lois is nu 4 maanden en ik heb nog ongeveer 2 kg te gaan. Maar mijn gewicht is minder van belang. Het gaat mij vooral om de omvang. Ik heb nog steeds een kleine buidel op mijn buik hangen (kangeroe stijl) en ik wil heel graag mijn high waist broeken weer gaan dragen! Maar goed, we gaan rustig door.
    Floor recently posted…HOW TO PACK LIGHT FOR A HOLIDAY: Minimalist styleMy Profile

    • Carlijn 10/12/2015 / 10:04

      Heb je ook gelijk in, dat de omvang belangrijker is. Die flubber komt me bekend voor. Ben benieuwd of die ooit weggaat…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge