Beauty food: de groene smoothie

Over de groene smoothie is al veel geschreven. Heel veel. Toch doe ik het nog even dunnetjes over, want ik ben echt een heel groot fan van de groene smoothie. Sinds de zomer van 2014 maak ik vrijwel dagelijks een groene smoothie. Omdat ik het superlekker vind, omdat het gezond is en omdat mijn huid echt is opgeknapt sinds ik deze groene wondertjes drink. Niet voor niets noem ik mijn groene smoothie altijd mijn beauty food. Ik laat je vandaag één van mijn favoriete recepten zien.

groenesmoothie1

De groene smoothie kent vele variaties. Ook ik heb er in de afgelopen maanden al veel gemaakt. Het was even zoeken naar de juiste mix van ingrediënten, maar ik denk dat ik mijn ultieme combo inmiddels heb gevonden. De lekkerste groene smoothie maak ik met bananen, ananas, een peertje, verse jus en flink veel boerenkool. Ik gooi er bovendien een eetlepel chiazaad en een eetlepel gebroken lijnzaad doorheen. Hier krijgt de smoothie een soort bite van die ik heel erg lekker vind. En superfoods zijn nou eenmaal heel gezond (toch…?). Wat je op bovenstaande foto ziet, is voor twee personen. Ik heb mijn vriend na een aantal maanden kunnen overtuigen dat het écht niet smerig is, en nu wil-ie niet meer anders.

Een groene smoothie zou officieel een verhouding van 70% groenten en 30% fruit moeten hebben, maar ik sjoemel nogal. Bij mij is de verhouding eerder andersom. Hoe je het ook aanpakt; de kunst is in ieder geval om zoveel fruit toe te voegen dat je de groenten niet echt meer proeft en het dus een lekkere, zoete smoothie is. Althans, dit is mijn interpretatie van de groene smoothie. Bananen zijn voor die zoete smaak onmisbaar, net als ananas. Vaak laat ik daarom één van die twee ook wel achterwege, zoveel zoet is niet écht nodig. Van de 500 ml jus d’orange uit deze fles van AH gebruik ik ongeveer 2/3, de rest vul ik aan met water. Anders wordt de smoothie te zuur.

Wat de groenten, fruit en zaden die ik graag kies voor voordelen hebben
Peer: bevat veel vitamine C, kalium en vezels
Banaan: boordevol vitamine B3, B6 en A, bevat kalium, magnesium, ijzer, fosfor en heel veel voedingsvezels
Ananas: bevat heel veel vitamine C en daarnaast pectine en vezels. Ananas werkt ontstekingsremmend
Boerenkool: bomvol antioxidanten, vitamine A, K en C en bevat bovendien kalium, fosfor, ijzer en magnesium
Jus d’orange: vitamine C-bommetje
Chiazaad: zit vol vezels, omega 3, mineralen en proteïnen
Gebroken lijnzaad: bevat vezels, omega 3, 6 en 9 en eiwitten

Oké we gaan beginnen! Ik maak mijn groene smoothie altijd met een blender. Een sapcentrifuge is echt niet nodig; als je een goede blender hebt, dan maalt hij alle groenten en fruit heel mooi glad en krijg je een perfecte smoothie. De blender die ik gebruik, is de Philips HR2095 Avance. Ik ben er heel erg tevreden over deze blender, hij heeft een lekker krachtige motor (wat nodig is als je stevigere ingrediënten wil fijn malen, zoals appels en bleekselderij).

groenesmoothie2

Als eerste schenk ik de jus d’orange in de blender. Ik weet niet of er echt een vuistregel is om eerst de liquids toe te voegen en daarna pas het fruit, of andersom. Ik vind dit in ieder geval fijn werken. Ik gebruik in totaal (dus samen met het water dat ik ook nog toevoeg) zo’n 500 ml vloeistof. Je kunt ook alleen water of bijvoorbeeld kokoswater gebruiken, maar ik vind de smoothie dan veel minder smaakvol.

groenesmoothie3

Na de jus d’orange gaan er twee bananen de blender in. Ik breek iedere banaan in drie of vier stukken. Het is verstandig om alle zachte ingrediënten onderin te doen, deze worden dan als eerste fijn gemalen door de hakmessen van de blender. Ik heb een keer aan appel onderin gestopt, maar dat werkte niet echt lekker.

groenesmoothie4

Peertje erbij.

groenesmoothie5

En… mango. Huh? Ja, de ananas die ik wilde gebruiken, bleek toch niet helemaal goed rijp, dus ik ben uitgeweken naar bevroren mangoblokjes. Diepvriesfruit werkt prima trouwens! Wordt goed fijn gemalen en diepvriesfruit bevat net zoveel vitamientjes als vers fruit. O, en het is goedkoper 🙂

groenesmoothie6 groenesmoothie7

Vervolgens gooi ik de chiazaadjes en het gebroken lijnzaad erbij. Af en toe gebruik ik ook lijnzaadolie, kan ook. Kies wel altijd gebroken lijnzaad en geen hele lijnzaadjes. Uit gebroken lijnzaad neemt je lichaam de voedingsstoffen beter op.

groenesmoothie8

Tot slot vul ik de rest van de blenderkan met verse, rauwe boerenkool. In totaal denk ik dat er zo’n drie handenvol in gaan.

groenesmoothie9

En zo ziet dat er dan uit. Toch nog best veel groen!

groenesmoothie10

Op mijn blender zit een speciale smoothieknop, heel handig. Deze stand duurt denk ik een minuut, en in die minuut worden je groenten en fruitjes perfect glad gemalen. Ik vind het altijd zo leuk om te zien dat eerst alles onderin wordt gechopt en dat naarmate de blender langer loopt, alles van boven langzaam in het sap wordt ‘gezogen’.

groenesmoothie11 groenesmoothie12

Zo dus. Cool toch?

groenesmoothie13

Swirling, swirling…

groenesmoothie14 groenesmoothie15

Daar is-ie dan: je groene smoothie! Het is altijd weer de vraag hoe hij smaakt en wat de substantie is, vrijwel geen enkele smoothie is hetzelfde. Logischerwijs wordt je smoothie dunner als je meer sap toevoegt en dikker als je minder sap in de kan schenkt, of juist meer groenten en/of fruit toevoegt. Het maken van de perfecte groene smoothie is echt een kwestie van proberen en uitvogelen. Ik heb door de maanden heen echt heel veel geëxperimenteerd, ik weet nu precies wat ik lekker vind en vooral ook wat ik liever niet in mijn blender gooi. Zo was bleekselderij voor mij geen succes (of met mate, met één stronkje heb je niet die doordringende smaak, maar wel de vitamientjes) en ook vind ik kiwi in de groene smoothie niet zo lekker, omdat de substantie dan een beetje snotterig wordt. Ik wissel verder heel veel af met andijvie, appels, frambozen en blauwe bessen.

En nog één ding: het maken van een groene smoothie is écht heel erg makkelijk en snel. Het kost mij in de ochtend nog geen vijf minuten, echt waar. Laat je dus niet ontmoedigen door alle stappen, want het lijkt meer werk dan het is.

Ik hoop dat ik je enthousiast heb gemaakt om aan de slag te gaan met je blender, groenten en fruit. Have fun met het maken en drink smakelijk 😉

Heb jij de groene smoothie al ontdekt?

Carlijn Biesemaat Copy & Beauty

Share:

4 Comments

  1. Mieke 06/04/2015 / 10:41

    Heerlijk! Ik maak af en toe een groene smoothie, maar ik heb nog nooit boerenkool gebruikt. Meestal kies ik voor witlof of spinazie. En ik doe altijd havermout door m’n smoothie! 🙂

    • Carlijn 06/04/2015 / 11:03

      Witlof, daar heb ik nog nooit aan gedacht! Ben er niet dol op, maar met genoeg banaan en jus proef je dat vast niet meer 😉 Havermout is een goed idee, wordt hij wat vullender van denk ik?

  2. BeautyblogLaura 06/04/2015 / 16:10

    Ik heb nog nooit een groene smoothie gemaakt, misschien moet ik dit toch maar eens proberen xx

  3. Tamara 07/04/2015 / 15:41

    Toch jammer dat het er nooit zo smakelijk uit ziet he? Ik gebruik zelf het liefst spinazie en banaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge