Welcome to my home gym

Werken, een huishouden runnen, hobby’s, een sociaal leven en voor de mama’s onder ons: voor de kinderen zorgen. Sporten? Daar is geen tijd voor hoor. Klinkt dat bekend? Lees gauw verder, want ik geef je vandaag een kijkje in mijn eigen thuissportschool en laat je zien dat je zonder sportschoolabonnement meer kunt doen dan je zou denken.

homegym3

Sinds ik moeder ben, is sporten wel het laatste waar ik aan denk. Althans: buiten de deur sporten. Zie je het voor je? Omkleden, naar de gym rijden, daar je work-out doen, weer naar huis rijden, douchen… Voor je het weet, ben je anderhalf uur verder. Kostbare tijd! Om toch in shape te blijven komen, heb ik mijn garage omgebouwd tot sportschool. Ik stap de achterdeur uit, loop tien meter door de tuin en daar is mijn eigen gym al.

Drie keer per week ben ik hier te vinden voor een circuittraining. Dit is een work-out die 26 minuten duurt en waarmee je alle spiergroepen intensief traint. Het idee is dat je acht oefeningen doet die ieder 45 seconden duren. Na die acht oefeningen heb je een minuut pauze. Dit riedeltje doe je drie keer. 45 seconden lijkt kort, maar drie keer 45 seconden touwtjespringen of je buikspieren trainen, is best pittig. Na een circuittraining moet ik echt wel naar een handdoekje grijpen.

homegym6

Om de oefeningen effectief te kunnen uitvoeren, heb ik in de garage de nodige hulpmiddelen staan. We hadden al halters, gewichten en een crosstrainer, maar sinds een maand ben ik het sporten echt serieus aan het aanpakken en is de home gym uitgebreid met kettle bells, een professioneel springtouw, twee steps en fit bags.

Vooraf had ik nooit gedacht dat je met relatief kleine spullen zoveel kunt doen. Ik heb jarenlang een abonnement gehad bij de sportschool. Daar train je natuurlijk met grote, professionele apparaten en dat was dus ook wat ik gewend was van sporten/fitnessen. Sinds ik de circuittraining doe, weet ik dat je met simpele, kleinere oefeningen heel veel kunt bereiken. Ik had de eerste dagen echt veel spierpijn!

homegym1

Een gemiddeld rondje sporten ziet er voor mij zo uit:

1. 45 seconden touwtjespringen
2. 45 seconden squads terwijl ik een fit bag van 10 kg vasthoud (dit kan je ook met gewichtjes doen, of gewoon zonder gewichten)
3. 45 seconden kettle bell swings
4. 45 seconden buikspieroefeningen
5. 45 seconden biceps trainen met gewichtjes
6. 45 seconden lunges met een fit bag
7. 45 seconden sprongen maken op een step
8. 45 seconden billen trainen door op de grond te liggen en je billen de lucht in te heffen

Dit doe ik dan drie keer achter elkaar. Tussen elke ronde zit een minuut pauze. Reken maar uit: in 26 minuten ben je klaar. In die kort tijd heb je bijna alle spiergroepen gehad én zweet je gegarandeerd. Per keer dat ik in de home gym te vinden ben, doe ik variaties op dit circuit. Ik wil natuurlijk wel een beetje afwisseling.

homegym5

Zoals je ziet, zitten er veel oefeningen tussen die je kunt doen zonder veel fitnessspullen te hebben. De squads en lunges kun je prima zonder gewichten doen, en ook de buikspieroefeningen en oefening voor de billen doe je zonder materiaal. Als je dan toch iets wilt aanschaffen, zou ik adviseren te beginnen met een springtouw (supergoed voor je conditie en om in shape te komen en bovendien niet duur) en een paar gewichtjes. Die gewichtjes kun je gebruiken om je armen te trainen (je weet wel, zoals die spierbundels in de gym dat doen) maar ook om oefeningen als squads en lunges net wat uitdagender te maken. Een grotere uitgave, maar wel supergoed voor je, is de crosstrainer. Van alle cardio-apparaten vind ik deze het fijnst en volgens mij is hij ook het meest intensief.

homegym2

Wat ik met dit artikel bedoel te zeggen, is dat je echt geen uren hoeft vrij te maken om naar de sportschool te gaan en dat een sportschoolabonnement zelfs niet eens per se nodig is om in shape te blijven. Je kunt thuis zoveel doen! Het enige wat je nodig hebt, is discipline, want het is natuurlijk best wel verleidelijk om toch maar op de bank te ploffen.

Ik vind thuis sporten in ieder geval ideaal! Het kost weinig tijd en dat is precies waar ik als nieuwbakken sportieve moeder naar op zoek ben 🙂

Wat voor sport beoefen jij? Doe je dat thuis of buiten de deur?

Carlijn Biesemaat Copy & Beauty

10 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

debbyreply
18/09/2015 at 07:09

Wow wat een motivatie zeg en inderdaad vaak hem je een sportschool met mega dure abonnementen niet eens nodig

Shirleyreply
18/09/2015 at 07:29

Ik vind het knap. Ik heb wel wat groepsdruk nodig om te gaan sporten en dat vind ik dus bij lessen buiten de deur (bootcamp, pilates, dansen). Maar inderdaad: alleen al doordat je ernaartoe moet, is het een stuk tijdrovender. In jouw situatie lijkt de home gym me idealer. Misschien moet ik mijn donkere berging met asbestmuren toch eens ombouwen 😉

Carlijnreply
18/09/2015 at 07:31
– In reply to: Shirley

Haha daar past wel een crosstrainer in toch? 😉

Saskiareply
18/09/2015 at 08:26

Wat ideaal zeg! Heel handig lijkt me dat. Zelf doe ik niet zo veel aan sport behalve hardlopen.

Nesrinreply
18/09/2015 at 09:28

Wat gaaf zo een gym naast het huis. Knap hoor zo een circuit, lijkt mij heel intensief.

Ik snap het helemaal en duik ook niet de sportschool in, niet alleen omdat het een hele onderneming is maar ook omdat ik liever alleen sport. Ik mis alleen de hoepel nog Carlijn 😉

tjitskereply
18/09/2015 at 11:14

Respect hoor carlijn! Jullie zijn goed bezig. Ik kom snel weer een lesje mee doen! X

Iris Larisareply
18/09/2015 at 17:46

Wat een prachtige gym heb je gemaakt! Ideaal, in je achtertuin! Ik heb het geluk dat mijn favoriete sportschool op 10 stappen naast mijn huis ligt, dus ik heb eigenlijk ook een in m’n achtertuin 😉 ik ga nu het zo dichtbij zit ook wel echt een stuk vaker! X

EminasLifestylereply
21/09/2015 at 09:45

Wat handig!! Ik heb zelf helemaal niets met sportschool maar zo aan huis is ideaal!

Hoe ik mijn 20 zwangerschapskilo's verloor (+ mijn voedingsplan) – Carlijn Biesemaat Copy & Beautyreply
08/10/2015 at 05:03

[…] (of nou ja, eigenlijk vier… aan die laatste kilo wordt nog gewerkt) ben ik kwijt geraakt door te sporten en bewust te eten. Ik heb het altijd fijn gevonden gezond te eten. Ik voel me prettiger bij een […]

Afvallen na de zwangerschap: een update – Carlijn Biesemaat Copy & Beautyreply
25/11/2015 at 05:02

[…] ik enthousiast dat mijn zwangerschapskilo’s er in razend tempo vanaf waren gevlogen door intensief te sporten en bewuster te eten. We zijn nu bijna twee maanden verder en het leek me wel leuk om even een […]

Leave a reply